Alcohol, vermoeidheid, zelfmedicatie – hoe voorkom je risico’s bij het rijden?
- 12/01/23
- 4 min
Al deze factoren kunnen de risico’s op de weg vergroten. Bestuurders die alcohol gedronken hebben, hebben 17,8 keer meer kans om een ongeval met dodelijke afloop te veroorzaken. Ongeveer 30% van de ongevallen wordt vermoedelijk veroorzaakt door vermoeidheid, maar ook bepaalde medicijnen kunnen een echt gevaar vormen. Het is dus essentieel om alles wat kan leiden tot een concentratieverlies te beperken.
Vermoeidheid: bestrijd deze vooraf
Vermoeidheid is een groot probleem aangezien het ervoor kan zorgen dat u aan het stuur in slaap valt. Doorgaans komt dit door slaapgebrek, en daarom is het noodzakelijk om zo vroeg mogelijk in te grijpen, voor het een probleem wordt.
Het is cruciaal om goede gewoonten aan te nemen. Zo zorg je best voor voldoende nachtrust volgens een regelmatig patroon. Ook kijk je ‘s avonds beter niet te lang naar een scherm, want dit heeft een impact op zowel de duur als de kwaliteit van je nachtrust. Slaap je onvoldoende, dan kan je je de volgende dag slaperig voelen, vooral tijdens monotone periodes, zoals wanneer je met de auto rijdt. “Bij de eerste tekenen van vermoeidheid moeten bestuurders hun wagen aan de kant zetten, want het risico dat ze binnen het half uur een ongeval krijgen is drie tot vier keer groter,” zo vertelt Professor Damien Léger, voorzitter van het wetenschappelijke bestuur van het Franse Institut National du Sommeil et de la Vigilance (INSV).
We raden bestuurders aan om elke 2 uur even te pauzeren. Wanneer je moet rijden na een lange dag, moet je beseffen dat 17 uur actief wakker zijn gelijk is aan een alcoholpercentage in het bloed van 0,5 g. Handig om te weten is dat voertuigen van de nieuwe generatie kunnen helpen om de verminderde alertheid van een bestuurder te detecteren en te melden.
Drinken en rijden: nultolerantie
Hoewel het toegelaten alcoholpercentage in het bloed van land tot land verschilt in Europa, is drinken en rijden nog altijd een van de grootste oorzaken van ongevallen op de weg. In Frankrijk en Spanje wordt bijvoorbeeld geschat dat bij ongeveer een derde van de fatale ongevallen een bestuurder betrokken is met een alcoholpercentage in het bloed boven de toegelaten drempel (0,5 g/l bloed); het risico op een ongeval verdriedubbelt wanneer het alcoholpercentage in het bloed hoger is dan 0,8 g/l.
Voor vrachtwagenchauffeurs betreft het risico niet enkel het rijden. Het heeft ook betrekking op vallende voorwerpen wanneer ze de laadruimte ingaan en op gevaren gekoppeld aan het omgaan met goederen en dekzeilen. Vergeet niet dat een glas alcohol goed is voor een alcoholpercentage in het bloed van 0,2 g/l: dat gaat snel omhoog! De installatie van een alcoholslot is een optie om te garanderen dat niemand in benevelde toestand achter het stuur plaatsneemt. Dit is een apparaat dat voorkomt dat het voertuig start wanneer het alcoholgehalte van de bestuurder hoger is dan het wettelijke maximum, of hoger dan het niveau dat door de eigenaar van het voertuig is ingesteld. De enige oplossing om volledig gerust te zijn is helemaal niets drinken wanneer je nog moet rijden.
Zelfmedicatie: wanneer een behandeling een ongeval kan veroorzaken
Medicatie innemen lijkt ongevaarlijk of gewoon een routine, maar het is zeker niet zo onbeduidend als het lijkt. Hoewel vaak aan zelfmedicatie gedaan wordt om de werkprestaties te verbeteren, kan het ook net ongevallen veroorzaken. In de winter gebruiken heel wat bestuurders medicijnen om griepsymptomen te bestrijden. Sommige van die medicijnen bevatten ingrediënten die ernstige slaperigheid kunnen veroorzaken, waardoor de bestuurder zonder waarschuwing in slaap kan vallen.
De beste oplossing om risico’s te vermijden is om bestuurders op te leiden en te informeren. Bestuurders zouden erop gewezen moeten worden dat ze altijd moeten nagaan of hun medicatie kan samengaan met rijden, en dat ze in geval van twijfel advies moeten inwinnen bij een apotheker of arts. Zo is ook een verwijzing naar de mogelijke gevolgen van het medicijngebruik bijzonder efficiënt, zelfs voor wie het product meerdere keren per jaar gebruikt. Dit kan ook een gelegenheid zijn om even te herhalen dat de nodige voorzichtigheid aan de dag gelegd moet worden, zowel in geval van langdurige behandelingen (bijvoorbeeld voor diabetes, bloeddruk, enz.) als bij incidentele behandelingen (voor pijn, koorts, enz.).
Ten slotte mogen we ook niet vergeten dat risico’s op de weg nog groter zijn wanneer er sprake is van een combinatie van slaapgebrek, drinken en zelfmedicatie. Alle oorzaken in aanmerking genomen, is het aantal verkeersdoden in de 27 EU-lidstaten tussen 2010 en 2019 met 23% gedaald, en tussen 2018 en 2019 met 2%. Om deze neerwaartse trend verder te zetten, zal de nieuwe Europese wetgeving vanaf 2022 op alle nieuwe voertuigmodellen verschillende veiligheidsvoorzieningen vereisen.